Na letošní konferenci se ukázalo, že UX je čím dál větší součástí našeho života. Uživatelské rozhraní se už zdaleka netýká pouze webových stránek. Je spojeno s chytrou automatizací vozidel, která usnadňuje řidiči jízdu. Způsob života v dalekých zemích určuje například  vzhled platebních karet nebo způsob transakce. Pečlivé výběry barev ovlivňují emoce uživatelů a jejich vztah k daným produktům. I pracovní přístup se změnil. Rostoucí zodpovědnost dělá z designérů více projektové manažery než kreativce. Lidé se za poslední roky zaměřují na určité obory, a proto se výroba projektu týká ne jedné osoby, ale celého specializovaného týmu.

Míříme tím správným směrem?

UX a Product designér Martin Kopta se nahlas zamýšlel nad tím, jaké výhody a nevýhody má čím dál větší specializace profesí. Před 20 lety uměli grafici pouze s jablkovými stroji. Dnes jsou designéři více konzultanti než kreativci a mají za projekt větší zodpovědnost. Vývojáři byli kdysi všeumělové, kteří hravě zvládli sestavit vlastní stroj, na kterém pak celý web kompletně vyvinuli. Dnes je k výrobě projektu potřeba tým specialistů. Těch, kteří mají ponětí o jiném oboru, je čím dál méně. O to důležitější je komunikace mezi jednotlivými členy. Neustálé sdílení zkušeností a novinek dopomůže k tomu, že projekt bude nejen líbivý, ale i plně funkční, moderní a celkově uživatelsky přívětivý. Na druhou stranu, pokud se klient spokojí s jednoduchým šablonovým systémem, profesionální web si dnes může díky frameworkům typu WordPress vyrobit za krátkou dobu téměř každý.

Pár rad, jak správně rozjet UX kariéru

Všichni přednášející se v diskusi u podélného stolu shodli, že základem je studovat a to ideálně v zahraničí. Naučíte se jazyk a je větší šance, že vás bude učit profesionál v oboru. Studium je ovšem pouze základ. Zkušenosti k nezaplacení se získají až samotnou praxí. Zásadní je pečlivá práce s daty. UX je podle řečníků o empatii a naslouchání uživatelům. Ke správnému směru nám pomohou jejich zpětné vazby a feedbacky. Je třeba nebát se zkoušet a testovat nové věci, komunikovat s kolegy, efektivně se poučovat z chyb a celkově mít potřebu posouvat se dál.

Efektivní postup, který šetří nás, čas i peníze

Spoluzakladatel společnosti Outboxers Michal Kardaš na praktických příkladech vysvětlil, jak důležité je správně postupovat při vývoji projektu, aby neskončil dřív, než začal. Zásadní věc je najít dobrý důvod, proč projekt vytvořit. Ptejte se metodou „5x proč“ třeba 100x, aby později nedošlo k nepříjemným omylům. Vhodné cílové skupiny zajišťuje v Otboxers psycholožka, která o uživateli zjistí nenápadně nejdůležitější informace. Ne ve všech případech je cílová skupina úzká. Tesla po úspěšném prodeji luxusních vozů naspořila peníze pro výrobu levnějších modelů pro méně majetné a uspokojila tak širokou skupinu klientů. Nezbytné je sbírat průběžně feedbacky uživatelů a ponaučit se z nich, aby se projekt posouval správným směrem. Systém priority poker, kartičky s čísly nebo piktogramy, dají možnost i méně průbojným členům vyjádřit svůj názor. Různé úhly pohledu se pak prodiskutují, a tým dojde k ideálnímu závěru. Díky preciznímu prototypování a jeho ladění právě pomocí feedbacků se odhalí nedostatky ještě před vývojem. Pak už stačí jen projekt ve vhodnou chvíli vypustit do světa, dát o něm vědět a pečlivě ho udržovat v kondici.

Tesla uživatelé

Tesla uživatelé

Spaceknow má nový kabát

John Root představil Redesign API Spaceknow a ukázal její možnosti. Využitím satelitních snímků pomocí umělé inteligence je schopná získat informace z různých oblastí světa. Při zimních olympijských hrách systém zaznamenal vyšší aktivitu vozů v Jižní Koreji, porovnával vývoj ropného průmyslu v Americe nebo stav nočního osvětlení v Africe. Tato data jsou velmi přínosná pro vývoj obchodu nebo ekonomiky. Celkový úspěch projektu ovšem kazil komplikovaný nesrozumitelný layout. John a jeho tým proto rozhraní Spaceknow zjednodušili. Důležité prvky uskupili k sobě. A pomocí vhodné terminologie a postupného přísunu informací celý systém zpřehlednili.

Spaceknow před redesignem
Spaceknow po redesignu
Spaceknow projektySlide thumbnail

Je to pořád i o barvě

UX designér Vojta Horák povídal o tom, jak každý člověk vnímá objekty odlišně. Někdo si pod koulí z pastelek vybaví ježka, jiný slunce nebo pastelky. Uživatele ovlivňuje celkový dojem a atmosféra. Tato fakta se ve světe designu velmi využívají. Slavné fast food sítě použily do svých log červenou a žlutou, protože tato kombinace působí pozitivně na rodiny s dětmi. Banka ČSOB má v logu studenou modrou, aby ujistila klienty, že jejich peníze budou v bezpečí. V české ZOO Hluboká přidali fotku vydry k propagaci adopce zvířat a obratem se jim zvedly vybrané částky. K úspěchu mnohdy stačí naprostý mimimalismus. Například Apple prezentuje své výrobky formou elegantní fotky bez jediné informace. Díky emocionálnímu nátlaku totiž uživatele přesvědčí, aby si zařízení koupil. Vojta vedle přednášky o emocích představil také vlastní projekt 7divs, API podobné WordPressu, ovšem mnohem jednodušší, aby ho zvládl intuitivně ovládat opravdu každý.

Pastelky
Logo Mcdonald´s
Propagace adopce zvířat v ZOO Hluboká
Web Apple

 

7divs - API na výrobu webových projektů

7divs – API na výrobu webových projektů

V dalekém zahraničí je to všechno jinak

Lukáš Zazvonil ze společnosti Bell & Hurry se podělil o pracovní zážitky v dalekém zahraničí. V Kazachstánu budovali pobočku Air Bank. V zemi, kde jsou obrovské rozdíly mezi bohatými a chudými, cizinci jsou velmi striktně kontrolováni a některé světové brandy jsou zde zakázané. Ale jelikož se Kazachům světové trendy líbí, koupíte si u nich například místo Starbucks Starbeans coffee. S bankovním rozhraním to proto nebylo jednoduché. Jak web, tak platební karty musely držet národní černou barvu a tradiční ornamenty. Internetové bankovnictví nesmělo obsahovat nic jiného než platby a zůstatek, protože vše ostatní brali místní uživatelé jako nadbytečné. Mají zkrátka své vlastní postupy, v neposlední řadě velmi komplikované vlastnoruční časování odchozích transakcí. Na Balkáně při zakládání Addiko pobočky komplikovala vývoj zakořeněná historie v klientech, kteří pocházeli z různých oblastí. Díky tomu musela komunikace probíhat pokaždé odděleně. Jižní Afrika je duhový svět a proto i NedBank aplikace musela hýřit všemi barvami. Lidé jsou zde zvyklí využívat SMS bankovnictví. Přestože si klienti aplikace extrémně potrpěli na kvalitu prototypu, odkládali plno věcí na konec a spolupráce se díky tomu komplikovala. Přestože i cílová skupina byla velmi složitá, s vhodným moderátorem pro testování se nakonec projekt povedl. Indie je podle Lukášových slov jak zadavatelem, tak dodavatelem a život se zde ani na chvíli nezastaví. Místní lidé využívají rychlou platební metodu UPI. Díky mikroplatbám místní téměř eliminovali hotovostní platby. Momentálně pro tuto 60. mil. cílovku vyvíjí Lukáš a jeho tým bankovní mobile first aplikaci. V Bell & Hurry umí uživatelům dobře naslouchat, a proto se za zakázkami ještě zřejmě hodně nacestují.

Starbeans coffee - kazachstánská atrapa Starbucks coffee
Platební karta v Kazachstánu
Nedbank - bankovní aplikace v Jihoafrické republice
Nedbank v Africe
Namaste - bankovní aplikace v Indii
Platební systém UPI

Design system udrží váš projekt čistý

Honza Toman z Kiwi.com představil jejich interní design system a obecně povyprávěl o tom, proč je důležitý. Jelikož se opakovaně stávaly chyby ať už v kódu nebo v komunikaci, bylo nezbytné celý pracovní postup uspořádat a nastavit mu řád. Zřídil se tedy design systém, ve kterém se definovaly veškeré prvky jako barvy, typografie nebo atomy prvků. Design tokeny určují pravidla využití prvků na konkrétní objekty. Díky analýzám ze screenů hlavních stránek projektu se posléze vymýšlí úpravy a updaty, aby každá část webu byla uživatelsky jasná a intuitivní. Grafici změny uploadují díky nasdílené knihovně, která obsahuje veškeré prvky. Všichni tedy mají ihned k dispozici aktuální stav pravidel.

Příklad Design system

Příklad Design system

Řídit auto je čím dál jednodušší díky čím dál složitější AI

Ondřej Velebný z Kontrolka.cz ukázal nejnovější augmented reality efekty vozů. Umístění dotykových displejů se pečlivě promýšlí, aby byly uživatelsky co nejpřívětivější ať pro řidiče nebo VIP osobu. Umělá inteligence upozorní na dojezd auta, zvýrazní siluetu vozu nebo naopak utlumí protijedoucímu řidiči světla. Nápadů na inovace stále přibývá, ovšem všechny podléhají přísným bezpečnostním pravidlům. BMW vyrobila ke svým vozům dálkové ovládání. Tesla představila asistenční systém Tesla Pilot. Google plánuje autonomní dopravu, která by optimalizovala dopravu. Airbus vymýšlí dopravu pomocí dronů a v Dubaji projektují dopravu budoucnosti ve formě vozítka, ve kterých by se cestovalo a zároveň bydlelo. Máme se podle Ondřeje opravdu na co těšit.

Automatizace vozu
Budoucí automatizace dopravy v Dubaji
Airbus budoucnost dopravy

 

Letos vznikl nově UXklub. Jeho výhody si návštěvníci UXZ konference mohou vyzkoušet na rok zdarma. Plánují se například workshopy, slevy na partnerské akce nebo magazín. Členové budou mít tedy v tomto roce o vzdělání a zábavu postaráno. Přestože jedna přednáška nakonec nebyla, i tak se sešlo dost rad, novinek, příkladů a zkušeností, ze kterých je možné se po celý rok inspirovat. Martin Kopta v meziřečí nabádal, aby se UX akce rozrostly i mimo Prahu, tak uvidíme, jestli ho někdo vezme za slovo.