Letošní designový program byl hodně o umělé inteligenci, design thinking metodě nebo týmové kooperaci. Sešli se řečníci z celého světa, ale i z Čech. I když téměř každý bojoval se zákeřnou technikou, dokázali nakonec všichni předat účastníkům své zkušenosti a znalosti.
Úspěch je o správném příběhu
Susan Lindner mluvila o síle příběhu. Lidský život se vyvíjí a na to musí služby reagovat. Inovace mění nejen techniku ale i hodnoty. Je důležité zamyslet se, co má nový směr přinést a jaký bude mít dopad na zákazníky. Příběh musí srozumitelně vysvětlit, proč je nová služba vhodná a jak vylepší zákazníkův život. I když je produkt jednoduchý, se silným příběhem zaujme. Lidé si ho zapamatují, opakovaně se k němu budou vracet a sdílet zážitek s ostatními. Služba díky tomu nabývá na důvěře, hodnotě i zisku. V neposlední řadě k úspěchu dopomůže sdílení uživatelských zkušeností na sociálních sítích. Originálním příběhem si získaly své příznivce projekty Dollar Shave Club nebo Alibaba.
IMB začala myslet designově
Designová část IBM se rozrostla. Douglas Powell vysvětlil, že jejich členové různých profesí pochází ze všech koutů světa. Firma zavedla systém design thinking, který se zaměřuje na uživatelský zážitek a je centrem celého výzkumu. Dobrý design je nejen dobrý byznys, ale hlavně zlepšuje lidský život. V IBM zkoumají zákazníky pomocí speciálních frameworků, ale i zaměstnance a celý interní chod. Podnikají workshopy a pomocí vlastních systémů získávají pravidelně feedbacky a podněty. Vedou přehled, kdo s kým pracuje na konkrétním projektu, nebo jestli sedí vedle vhodných kolegů. Vlastní tým vyšel mnohem levněji než najímání externí pracovní síly. Inovace pracovního systému vedla k celkové spokojenosti uživatelů, zaměstnanců i firmy.
Uživatele je třeba neustále informovat
Kinneret Yifrah na praktických příkladech předvedla důležitost informace. Pokud se stane chyba, nestačí ji oznámit, ale dovést uživatele k řešení situace. Při vhodném využití humoru zákazník chybu i odpustí. Během postupu interakce musí být jasný každý button, návod, upozornění nebo formulář. Při dokončení cíle je vhodné uživatele ujistit, že se proces opravdu dokončil. Důležitá je jednoduchost, srozumitelnost a přirozená formulace, aby informaci všichni pochopili. Chybové stránky se vyplatí pojmout kreativně, aby se zákazník i v neočekávané situaci rozhodl zůstat. Pečlivě zpracované oznámení zaručí dlouhodobou uživatelskou přízeň.
Jak řídí Facebook design?
Facebook má na starost nemalé množství uživatelů. Diamond Ho povyprávěla, jak postupují, aby všem vyhověli. Využívají systém design thinking, který řeší do hloubky uživatelský zážitek. Nejen kvůli jazykovým rozdílům promýšlejí inovace ve skupinách složených z lidí z různých oborů a koutů světa. Služby se testují v několika zemích. Pravidelně se sbírají feedbacky a tipy od uživatelů. Námět se převede do prototypu, který se pečlivě otestuje. Postup se opakuje tak dlouho, dokud výsledek uživatelům začne vyhovovat.
VR a AR v jiném pojetí
Virtuální a augmented realita se neustále snaží ulehčit uživatelům život, vysvětloval Bartlomiej Rozbicki. VR zdaleka není pouze o hře. Klíčové je kvalitní funkční provedení a zaměření se na uživatelské potřeby. Se speciálními brýlemi si zákazník může z tepla domova z druhého konce světa prohlédnout do detailu nové auto nebo dům. Kvalita zážitku a představa o produktu se s katalogem nedá srovnat. Tesla umožňuje budoucím řidičům sestavit si vlastní vůz. Dá se nasimulovat například i zemětřesení, což si Bartlomiej, jeho tým a návštěvníci obchodního centra vyzkoušeli na vlastní kůži. Úspěch byl podle jeho slov obrovský.
Google neustále vylepšuje Design systém
Rich Fulcher vyprávěl o Google Material Design. Idea byla zpřehlednit celý obsah, vytvořit konzistenci a pravidla veškerých prvků. Formou Lego systému vznikla postupně od typografie a základních elementů celá knihovna komponent, které spolu navzájem fungují. Stavba systému je týmová práce, kdy musí být s výsledky spokojený každý člen. Pečlivě se testuje, při jaké příležitosti se jednotlivé prvky a komponenty používají a podle toho se zdokonalují. Design je totiž nekonečný proces. Flexibilní systém je pojatý výukově a každé řešení uživatelům pečlivě vysvětluje.
Stroje ještě stále nejsou lidé
Val Head z Adobe mluvila o tom, že se stroje mají ještě co učit. Obecně mají problémy rozeznat obličeje nebo porozumět kontextům. Výsledky nebo přiřazení jsou většinou zkreslené a neobjektivní. Design produktů chytrých zařízení musí být jednoduchý a pochopitelný. Sbírání feedbacků formou vhodných dotazů dopomůžou ke správným rozhodnutím, věrohodnějším výsledkům a zvýší důvěru u uživatelů.
Designování budoucnosti
Co Twitter plánuje do budoucna, aby si udržel uživatele? O tom vyprávěl Dan Saffer. Nezbytné je poskytnout nadále čtenářům aktuální zprávy, které vyhledává, sdílet je druhým a poskytnout možnost o daných tématech diskutovat. Potýkají se zároveň s trendy budoucnosti, ať už technologickými nebo kulturními, které jsou najednou aktuální. Například VR a AR, conversational UI , inteligentní asistenti či kryptoměny. U každého projektu je třeba plánovat vhodně do budoucna a neustále se přizpůsobovat novinkám. Technologie je všude kolem nás od hodinek, přes mobily, notebooky, chytré auto nebo domácnost. K dispozici je stále více informací o uživatelích. Twitter se je snaží vhodně, citlivě využít tak, aby měl čtenář dojem, že mu zjednodušuje život a zároveň neleze do soukromí. Dobrý design je jednoduše použitelný, humánní a potěšující. I tak je ho třeba pečlivě konzultovat s uživateli, naslouchat jejich feedbackům a budovat tak jeho úspěšnou budoucnost.
Soukromá olympijská sociální síť
Ondřej Machart z Argo22 představil aplikaci Moyobo, kterou jeho tým vyvinul pro Český olympijský tým. Hlavním účelem nebyly lajky nebo vtípky, ale vybudování komunity a sdílení zážitků uvnitř skupiny. Při vývoji se myslelo i na offline režim, kdy se zasílaly push notifikace a byly k dispozici pouze nejdůležitější data jako například výsledky závodů. Po první zkušenosti plánují vylepšit nedostatky, aby verze pro další soutěže byly o něco přívětivější.
Pravidla správného průběhu workshopu
Předtím, než workshop podnikneme, je důležité vědět dobrý důvod, proč ho zorganizovat. O celé přípravě mluvil Bob Marvan. Ideální počet lidí pro workshop, aby se mohl každý zapojit, je pět. Časové rozpětí je individuální. Přednášející by se měl dobře připravit, ale i dobře vyspat. V průběhu je nezbytné udržet lidskou pozornost. Vhodné je kombinovat skupinové a samostatné úkoly, dávat pauzy, journey mapy budovat přehledně horizontálně a vertikálně, aby se v nich účastníci dobře vyznali. Pro dobré soustředění je vhodné vypnout mobily a hovory vést zásadně za dveřmi. Průběh je třeba mít časově pod kontrolou a přes eventuální neplánované problémy se držet původního plánu. Přednášející by měl mít k ruce pomocníka, který průběh natočí nebo nafotí. Zpětné feedbacky se hodí pro neustálé vylepšování výstupu. Na konci by měli účastníci dostat přístup k prezentaci, jelikož v průběhu ne vždy všechny informace pochytí.
Separátně v Silo
Roman Hřebecký vysvětlil, jak to chodí v Silo. Je to oddělený soukromý pracovní prostor, kde se cítíme bezpečně a chováme přirozeně. Venku mezi ostatními je důležité nebát se zeptat, když si nejsem jistý nebo se ozvat, pokud mám pocit, že by design mohl fungovat jinak, lépe. Předejdeme tím eventuálním neúspěchům a sporům. Zásadní je vybírat si projekt, nikoliv osobu. V designu je třeba postupovat po menších krocích. Neděsit se předem velkých zakázek, protože zbytečně přijdete o zajímavý projekt. V průběhu spolupráce se pokud možno vyhýbat konfliktům a vzájemným obviňováním. Po dokončení projektu je vždy dobré počítat s kritikou. Pomocí workshopů, journey map nebo zkoumáním person je nezbytné hotové projekty pravidelně a včas inovovat, aby byly funkční a přívětivé.
Emotivní AI
AI se začíná využívat v různých oborech. I perfektně vyvinuté technologie mají ale stále nízkou úroveň emoce. O současnosti a budoucnosti AI mluvila Pamela Pavliscak. Výrazem, gesty, zvukem nebo textem se snaží umělá inteligence věrohodně komunikovat. Mobilní telefony o nás ví téměř vše. Uživatelé berou v některých případech roboty jako svého opravdového přítele. Nicméně pokud naplno neporozumějí citům, bude to stále pouze technologie.
Dvoudenní akci zakončil osobitě John Burkhart z TBL Global. Nejprve účastníky probudil hrou s nafukovacími balóny. Chvílemi to bylo o život nebo minimálně o brýle. Mobily se musely dát povinně do kapes. A poté energicky povyprávěl o provokaci a kuriozitách, kterých je na internetu víc než dost. Zaměřil se hlavně na obchodní dům s nábytkem IKEA.
V průběhu jeho řeči mohli posluchači vyhrát za správnou odpověď na otázku pivo. John stihnul probrat i zážitky z předešlé afterparty. WebExpo jsme tedy zakončili opravdu stylově.