UXZ 2019 se soustředila na nástroje, které pomáhají dělat dobrý UX/UI design. Nebylo to pouze o prototypech. Některé nástroje pomáhají efektivně vymyslet koncept. Dokonce i v případech, kdy se klient nemůže osobně dostavit a komunikuje se na dálku. Projekty je třeba udržovat vitální, tedy neustále je zkoumat. Testovat se musí i uživatelé. Dotazníkové nástroje zase ulehčují život uchazečům i personálnímu oddělení. Jsou ale i případy, kdy ke štěstí pomůže obyčejná tužka a papír.
Stará dobrá tužka a papír
Martin Majling z Flow Bakery nedá dopustit na ručně kreslené skicy. S tužkou a papírem se lépe komunikují myšlenky. Klienti se sice občas kreslení brání, protože nemají čas nebo se nepovažují za výtvarné talenty. Skicování ovšem není o tom být Picasso, ale zachytit myšlenku a dojít společně k ideálnímu cíli.
Hotjar od A do Z
Lenka Stawarczyk z LMC představila funkce měřícího nástroje Hotjar. Nabízí široké možnosti heatmap, dotazníků nebo nahrávání obrazovek. V budoucnu by se údajně mělo přes Hotjar dát i telefonovat. Lenka prozradila i tipy, které využívají v LMC. Například pomocí dotazníku zjišťují, proč uživatel nedokončil ten předchozí. Pokud chceme mít relevantní výsledky, je důležité každý dotaz a systém hlasování pečlivě vysvětlit, aby speciálně u číselných škál nedošlo ke zmatkům a klamným výsledkům.
Dotazník, na který se budou kandidáti těšit
Ivana Kolcumová, z LMC na příkladech ukázala, že náborový dotazník může mít své kouzlo. Kandidáti jsou s ním více v pohodě než na fyzickém pohovoru. Typeform umí například do jednotlivých dotazů zakomponovat fotografie. Bohužel neukládá nedokončené dotazníky. Vyhodnocení se pečlivě zpracují v programu Teamio.
Ve Sketch rychle a efektivně
Než se Lukáš Fronc dostal ke Sketch, promluvil o efektivitě práce. K jejímu urychlení pomůže psát všemi deseti a používat zkratky. Je třeba jít s dobou a sledovat novinky. Symboly se dají sdílet a mohou být responsivní. V neposlední řadě Sketch umožňuje import dat. Nemusíte proto v každém novém designu psát pokaždé znovu jména nebo názvy měst.
Vyjádření dojmů pomocí karet
Product reaction cards je pomůcka pro testery, aby vyjádřili svůj dojem z produktu. Při testu se mohou odhalit naprosto nečekané vady a zároveň skryté výhody, které pomohou projekt vyladit k dokonalosti.
Testovat se dá i menu
Nástroj Treejack, který se věnuje testování struktury navigace, představil Jan Hlaváč. Ověřuje se hlavní úroveň i celá struktura. Pro kvalitní výstup je důležité zvolit správný druh a počet úkolů. Testerů by mělo být alespoň 20, protože každý uvažuje jinak a ne každý test dokončí. Průzkumníci se dají filtrovat podle různých parametrů. Lze zjistit, kam poprvé klikli nebo kde všude se ve struktuře pohybovali. Pokud z výstupu vzešly nějaké chyby, následně se k nim vymyslí vhodné řešení.
Online tabule Realtimeboard
Potřebujete probrat téma u tabule, ale kolegové sedí na druhé straně zeměkoule? Nevadí, řešením je online tabule Realtimeboard, kterou představil Michal Libich. Pracuje se s ní stejně jako s tou klasickou. Zapojí se všichni členové, kteří mohou přesouvat stickery. Výstup je kompatibilní s Jira systémem. Výhodou je mnohem větší prostor, než u fyzické tabule. Metoda smart drawing ulehčí kreslení, protože náčrty sama dotahuje. Realtimeboard lze využít nejen na workshopy, ale i designy nebo analýzy.
Principle, zlatá střední cesta v prototypování
Lukáš Oslzla z Bell & Hurry vyprávěl o nástroji Principle. Je vhodný pro rychlé jednoduché prototypování. Nabízí implementaci zvuku. Obsahuje interakce, nicméně nemají tolik možností. Složitější animace je jednodušší a rychlejší propojit přes After Effects.
Figma je jiná
O nástroji Figma vyprávěl Ján Dugovič. Systém má trochu jiný přístup. Nemá instalaci, ale běží v prohlížeči. Ukládání souboru probíhá automaticky. Figma obsahuje běžné prototypovací funkce jako sdílecí symboly nebo responsivitu. Může se v ní chatovat přes Slack. Fonty nabízí pouze z Google Fonts, které lze tvarově upravovat. Vlastní písma je nicméně třeba importovat.
Testování po různu
Peter Žalman vyprávěl o nástroji Validately. Nabízí moderované a nemoderované testování nebo rating dotazníky. Do výstupu se dají importovat videoklip a psát různé poznámky. Efektivní celek je možné nasdílet kolegům.
Framer, nástroj pro designéry kodéry
Principy Framer nástroje představil Xhevi Qafmolla. Je to částečně vývojářský nástroj. Animace se v něm totiž tvoří pomocí funkce „.animate“. Do projektu se dá vložit například Google Materiál Design komponenty nebo YouTube video.
Prototypovací nástroj má i Adobe
Pavel Jílek vyprávěl o prototypovacím nástroji Adobe XD. Pravidelně doplňují funkce dle uživatelských feedbacků. Je možné sdílet komponenty a knihovny. Velkou pomůckou je funkce importu dat. Nové vylepšení Voice user interface umožňuje ovládat prototyp hlasem.
Videoselfie jednoduše a rychle
Pokud potřebujete natočit záznam obrazovky, nemusíte mít za zády kameramana. Honza Pobořil představil nástroj OBS (Open Broadcaster Software), který umí snímat obrazovku, nahrávat přes webkameru nebo snímat obrazovku iPhonu. Pokud OBS nemáte, využít se dá i Quicktime.
Testování pomocí škály
Tadeáš Kubát mluvil o metrikách SUS, SUM a NPS. Využívají se k měření spokojenosti a použitelnosti většinou pomocí dotazů se škálou 0-X. Otázky je vhodné pro získání konkrétnější odpovědi propojit s doplňující otázkou. Z celého testu se vypočítá finální hodnota. Ta upozorní, v jakém stavu projekt je.
Kopie pro copywritery
Martin Laudát představil holandskou pomůcku pro copywritery. Mohou v ní v klidu upravovat texty, aniž by rušili kolegu designéra. Systém je kompatibilní se Sketch, XD a Figmou, do nichž se design po korekci jednoduše zpět naimportuje.
Testování zaměstnanců
V kiwi.com mají vlastní vzdělávací systém, o kterém mluvil Jan Toman. SWOT analýza prozkoumá designéra od hlavy až k patě. One to one hovory, doporučení na vzdělávání nebo retrospektivy vyškolí juniora až na nejvyšší pozici.
Z množství představených nástrojů šla chvílemi hlava kolem. Komu to nestačilo mohl prostudovat plno dalších tipů na sli.do, kde účastníci konference doporučovali šikovné nástroje různého zaměření. Dokonce se i hlasovalo a veškerou sofistikovanou techniku porazila tužka a papír.