O Web Summit v Lisabonu byl letos opravdu velký zájem. Na konferenci se sešlo téměř 60 tisíc lidí z celého světa. O své zkušenosti a novinky se v čtyřdenním bohatém programu podělili jak osobnosti z úspěšných předních společností pracující s daty jako je Google nebo IBM, tak méně známí účastníci. Návštěvníkům velmi ulehčila život aplikace, v níž si mohli filtrovat rozpis témat a akcí, chatovat s řečníky, hledat v mapě areálu nebo skenovat účtenky během občerstvení. Jednotlivé tematické stage, kde přednášky probíhaly, doplňovaly prezentační startupy, firemní stánky, řečnické koutky a workshopy. Občas bylo těžké se rozhodnout, jaké akci dát přednost.
Osobní společník TJBot
3D robota TJBot společnost IBM představila formou workshopu. Design navrhla UX designérka Maryam Ashoori. Technický lídr Victor Dibia vysvětlil, že robot je vyrobený pomocí IBM Watson API a dostupný na open cloud implementaci Bluemix. Je schopný rozpoznat text, řeč i vizuální objekty. Umí cítit radost i smutek, mávat, tancovat nebo vyfotit obrázek. Pomocí systému Iot Platform dokáže ovládat chytrá zařízení jako například rozsvítit světlo. Díky Watson Visual recognition a Raspberry Pi Camera rozpozná obličeje. Prototyp je pečlivě testován a diskutován jak s týmem, tak s budoucími uživateli, aby byl výsledný TJBot co nejvěrohodnější společník, který vám zjednoduší život.
Vychovejte si osobního IBM Chatbota
Další novinkou IMB Watson je projekt Chatbot, který představil Tom Sikorski. Pomocí implementace Watson Conversation naučíte bota všemu potřebnému. Nejprve uživatel sepíše základní dotazník, který poslouží jako vstupní data. Poté botovy znalosti a slovní zásobu rozšiřuje pomocí klíčových slov v entities catalogue, aby byl schopný určovat synonyma a nebyl závislý na jednom výrazu. Chatbot je schopný kontrolovat auto nebo zarezervovat vhodný typ restaurace podle toho, jakým způsobem se uživatel vyptá. Volí ze zásoby odpovědí vždy tu nejvhodnější k dané situaci. Je schopný se dokonce naučit více jazyků. Pokud si Chatbota správně vychováte, získáte nejen pomocníka, ale i virtuálního přítele.
Postupujte podle plánu a zaujměte celý svět
Úspěch každého projektu je v dobrém nápadu a schopnosti zaujmout. Je třeba vždy vyjít z analýz, které vývoj správně nasměrují. Úspěch značky závisí na silném příběhu, který se dotkne citů. Tvůrce si musí sebevědomě za svým nápadem stát. Prototypy a jiné plány je nezbytné testovat na široké škále lidí, jelikož každý na dané téma nahlíží jinak. Po spuštění je třeba projekt správně promovat a nasměrovat na vhodné uživatele. O tom všem diskutovali J. Hegarty (BBH & Whalar), Neil Waller (Whalar), Muran a Nataly Osmann (Instagram Stars) a Blathnaid Healy (CNN Digital Worldwide)
Jak si Adobe zachovává svoji múzu?
Svět se vyvíjí a mění čím dál rychleji. Kreativita je všude kolem nás. Oblečení, jídlo nebo bydlení, zde všude se promítá design. Na to nezapomíná i Adobe, která letos slaví 35. výročí své existence. Jamie Myrold povyprávěla o tom, jak na světový rozvoj ve společnosti reagují. Počet produktů se od založení Adobe velmi rozrostl. Vývojem softwarů se firma snaží neustále uživatelům práci zpříjemňovat a zjednodušovat, například tím, že predikuje jejich akce. Kreativita je v dnešní době mnohem komplexnější a propojená s online světem. Aby společnost držela krok s dobou, řídí se vlastními pravidly Design scale, vycházejícími z jejích metrik. Nezbytná je ucelenost mezi designem, technologií a provozním režimem. Schopnost nabídnout své produkty pro různé platformy. Rozvíjet programové komponenty. A díky dnešnímu rychlému životnímu stylu umožnit pohodlný přesun dokumentů skrz jednotlivé programy jako Document Cloud nebo úložiště fotek v programu Creative Cloud.
Jak dosáhnout funkčního týmu?
Susan Credle z FCB Global vyprávěla o tom, jaká je pozice lídra. Je třeba mít neustále pozitivní otevřený přístup ať ke kolegům nebo klientům. Lídr se nesmí bát být ke svým lidem upřímný. Když je třeba, musí mít odvahu a sílu je propustit. Zároveň jim musí dát šanci se prosadit a jejich úspěchy docenit. Pokud je tým kreativní a komunikuje, je jednotný a neustále se vyvíjí, chce být odlišný a lepší než ostatní, jeho cesta k úspěchu je zaručená. Ve funkčním týmu je pak práce zábavou. Zároveň nesmí lídr zapomínat být štědrý sám k sobě. Naplánovat si příjemnou dovolenou, kde na chvíli zapomene na termíny a všechny povinnosti, a která mu dodá novou energii, nápaditost a celkové pozitivní myšlení.
Lego už nejsou pouze skládačky
Lars Silberbauer vyprávěl o tom, jak se Lego vypořádává s dnešní dobou, kdy si děti čím dál více hrají s tablety a mobily než s fyzickými hračkami. Lego pokrylo svými stavebnicemi všechna témata, filmy a trendy. V konkurenci s online světem se ve společnosti rozhodli nebýt nejlepší, ale nejlépe se přizpůsobit. Začali natáčet filmy, tvořit počítačové hry, adaptovat se na sociální sítě a You Tube. Velký úspěch sklidili s animovanými gify na stránce Giphy.com Aby zaujali, bylo třeba vžít se do dětského způsobu myšlení a přenést ho do reality. Podnikli brainstorming s kolegy z různých sekcí a zemí. Rozdělili si pracovní týden: v pondělí začali vymýšlením nápadu, v úterý vyrobili prototyp, ve středu ho uveřejnili do světa, ve čtvrtek podle příchozích připomínek poupravili a adaptovali na různé platformy, v pátek připravili materiály a tipy pro nové pondělní inovace. Drželi se také toho, že nejlepší promo pro děti není kampaň, ale místo, kde si mohou přímo s hračkami hrát. Tímto přístupem uspěli s panáčkem Georgem, kterého si uživatelé postavili z vlastního Lega a fotili se s ním po světě v různých situacích. Lego je příkladem, že je třeba se co nejlépe přizpůsobit a správně ve svých oblastech predikovat a vytvářet změny.
Design Thinking IBM, návod na úspěšný tým
Phil Gilbert představil způsob, jak se v IBM změnil pracovní přístup. Společnost musí být podle něho schopná se rychle a chytře rozhodovat, je tedy třeba, aby při vývoji projektu lidé v týmu mezi sebou spolupracovali a komunikovali a návrh pak profesionálně přednesli stakeholderovi. Projekty musí být reálné a vlastní, nikoliv přebrané cizí nápady. S úspěchem pak přibývají zakázky a je nutné rozšiřovat tým o nové posily. Díky této metodě Design Thinking IBM vybudovalo 44 studií, 9 garáží a 100 agilních pracovišť.
Emoce hýbou online světem
Lidé vyrábí produkty k akci, která vyvolá emoce. Každý na dané situace reaguje odlišně. Na sociálních sítích se projevuje humanita ve formě emotikonů a lajků. Někdy ovlivňují emoce situace, jindy naopak. V určitých chvílích umíme vyjádřit lítost, přestože jsme celkově spokojení. Neřídí nás tedy produkty, ale city. O tom povyprávěli Pamela Pavliscak (Change Sciences), Jacob Greenshpan (Google) a Ethan Imboden (Venture Design, frog).
Augmented reality je mezi námi
Vývoj techniky se přes mobily, počítače, smartphony a 3D brýle dostal k Augmented reality. Metodě, která kombinuje prostor se sémantikou. Navigační městská aplikace uživatele okamžitě správně nasměruje a na displeji zobrazí restaurace, bankomaty nebo městskou dopravu. Umí rozeznávat obličeje, simulovat vzhled po X letech nebo napasovat do prostředí kreslenou 3D figurku, která podle pohybu telefonu například tancuje. To vše představil Ambarish Mitra (Blippar) spolu se svou novou aplikací Blippar.
Robot už není hračka, ale plnohodnotný kamarád
Sairah Ashman z Wolff Olins přednášela o tom, jak umělá inteligence ovlivňuje náš život. Lidstvo spěje ke zdravému životnímu stylu, tudíž se dožívá vyššího věku. Jednou prý budeme žít navždy. Tomu se přizpůsobuje i umělá inteligence, která se vyvíjí, rozšiřuje a zaměřuje se čím dál více na emoce a humanitu. Má pomáhat a složit těm, které máme rádi. Roboti se učí gesta a komunikaci. Umí napodobit pohyb nebo se naučit hrát na klávesy. Díky těmto schopnostem tvoří s uživateli plnohodnotné vztahy.
Jaké bude v příštím roce SEO?
Rand Fishkin z Moz velmi svižně přednesl aktuální stav SEO ve vyhledávání. Přestože je návštěvnost na mobilu vyšší, desktop má větší počet organic CTR. První pozice ve vyhledávání není zdaleka záruka, že se uživatel proklikne. Úspěšnost placených pozic jsou pouhá 2%. Z vyhledávačů se využívá nejvíce Google a Google images. Výsledky hledání ovlivňují různé události nebo svátky. V období Halloweenu například narostl počet vyhledávání kostýmů. Přestože se plno uživatelů neproklikne, Google nekompromisně mezi vyhledávači stabilně dominuje. Dnes nabízí plno možností a pozic, kde se může obsah prezentovat. Vyplatí se mu po vyhledání zobrazovat rovnou odpovědi, než vydělávat na prokliku. Podobným způsobem využívá coby poutače snippety a karty. Dnes je dokonce schopný doporučit velmi věrohodné výsledky hledání, které zpětně dedukuje podle lokality, druhu zařízení, Gmailu nebo způsobu vyhledávání. Což ovšem ne vždy uživatel potřebuje. V každé oblasti jsou výsledky hledání a jejich pořadí rozdílné. Na horní pozici se stránka dostane díky kvalitně sepsanému obsahu, odkazům, dlouhým časům návštěv stránky, vhodným klíčovým slovům, kvalitní doméně, přívětivému UX, přístupnosti robotům a personalizaci. Je třeba komunikovat s vyhledávajícím stejným jazykem a zajistit, aby se stránka načítala rychle a byla responsivní.
Opatrný redesign Reddit
Stránka se po několik let vůbec neredesignovala. Tím interview odstartoval CEO sociální sítě Reddit Steve Huffman. Se změnami byli designéři proto velmi opatrní. Potřebovali si zachovat přízeň stávajících uživatelů, ale na druhou stranu získat nové příznivce. Hlavním cílem bylo web zpřehlednit a uživatelsky zpříjemnit, novým uživatelům lépe ujasnit hlavní záměr stránky. Redesign má například více možností zobrazení výpisů nebo nové založení příspěvku. Tým v Reddit dbá na to, aby v komunitách byl pouze kvalitní obsah, nikoliv sprostý, násilný nebo jiným způsobem nevhodný. Snaží se pomocí dat o uživatelích vhodně cílit. V dnešní době má Reddit stovky komunit s různými tématy. Chce jít s dobou a být nejlepší, a proto příspěvky obsahují nejen texty, ale i fotky nebo videa. Věk uživatelů se podle analýz společnosti pohybuje mezi 20-30 lety. Reddit pravidelně zpracovává jejich názory a podle nich stránku neustále rozvíjí.
Nový lepší Blade Runner 2049
Graham Jack vyprávěl o novém ztvárnění filmu Blade Runner. K dispozici měl jeho tým oproti staré verzi široké možnosti vizuálních efektů, které propojují kreativitu s technikou a dopomohly mu k reálnému výsledku. Atmosféru zničeného světa vytvořili 3D modelem inspirovaným čínskými mrakodrapy v pečlivě nasvícené mlze. Podle vizuálních efektů simulujících vodu, byl například robot schopný věrohodně houpat člunem. Největší výzvou byl náročný rendering, jelikož každý snímek obsahoval více než 900 biliónů polygonů.
Spat, aplikace o lásce
Kreativní ředitel David Schneider z That Lot představil na konferenci nově připravovanou aplikaci Spat, která pomůže najít uživateli partnera. Tento rádce ve stylu Siri radí, nejen jako druhého nejlépe oslovit, ale i jak vztah s ním udržet. Dnešní generace mezi 18-30 lety zná aplikace, nikoliv vztahy, obává se David. Pomocí Spat by tvůrci rádi dosáhli omezení rozvodů a zvýšeného počtu partnerství, což povede k tomu, že bude svět pozitivnější, zdravější a bohatší. To všechno může mít prý údajně vliv na růst ekonomiky. V aplikaci je kromě Siri rádce možné sdílet příběhy, fotografie nebo videa jak celebrit, tak obyčejných lidí.
Je zdravé používat aplikace o zdraví?
Zajímavým tématem byly léčebné aplikace, které pomáhají pacientům probrat jejich diagnózu, vysvětlit jim možnosti léčby a poté vymyslí vhodný způsob rekonvalescence. Po celou dobu je samozřejmě na chatu nebo videochatu přítomen odborný lékař. Pro cvičení je vhodná sociální fitness komunita Endomondo, která funguje již přes 10 let. Vedle měření výkonu obsahuje plno tipů na tréninky. Existují aplikace, které kontrolují životní styl. Technologie v této oblasti jsou v dnešní době rozvinuté a musí obstát ve velké konkurenci. Hlavní výzvou je co nejlépe naložit s velkým objemem uživatelských dat, a efektivně ho personalizovat. Uživateli jsou i sami lékaři, kteří aplikace využívají při léčbě. Je nezbytné, aby měli nejnovější znalosti, jelikož pracovat s personalizovanými daty ve spojení s léčbou, je velmi rizikové a náročné. Ke zdraví je v každém případě potřeba odhodlání a motivace.
Návod, jak získat přes noc 15 miliónů sledujících
Julius Dein vždy toužil ovlivnit sociální svět. Rozhodl se tedy, že se v Londýně pokusí proslavit. Natočil street video, které vyvěsil na You Tube a Instagram, a přestože měl s natáčením už zkušenosti, jeho magický obsah sdíleli pouze rodina a přátelé, které o to navíc požádal. Jak tedy docílil virálního efektu? Jakmile vyvěsil video na Facebook, okamžitě uspěl. Je velmi důležité pečlivě promyslet, na jakou platformu je obsah vhodný. You Tube je známý spíše delšími videy. Na Facebooku se vyskytuje široká škála uživatelů, kteří sledují různý obsah za pochodu. Videa zde hrají automaticky a bez zvuku. Je tedy nezbytné obsah otitulkovat. Velká výhoda a síla Facebooku je sdílecí tlačítko, které nemá k dispozici pouze rodina nebo přátelé. Pokud se podaří uprosit několik větších stránek, které povolí video vyvěsit, vysoká návštěvnost je zaručená. A je-li video umístěné i na dalších sociálních sítích, sledovanost se okamžitě znásobí. K natáčení není třeba kupovat drahou kameru. Julius používá zásadně mobil. Mnohem důležitější je vymyslet kvalitní poutavé téma s krátkým jasným titulkem. Dalším způsobem, jak zvýšit sledovanost, je navzájem si se sdílením vypomoct s těmi, kteří mají podobnou úspěšnost. Julius přivedl na svůj Instagram hromadu lidí i tím, že si vymyslel falešný účet a požádal uživatele, aby se ujistili, že sledují ten správný.
Nové kolekce už pouze v augmented reality
Svět módy se ponořil do rozšířené reality, tzv. augmented reality. O tom posluchače přesvědčil Matthew Drinkwater z London College of Fashion. Mění se způsob, jakým světové značky prezentují a prodávají své zboží. Pomocí 3D interaktivního modelu si uživatelé mohou prohlédnout do posledního detailu tašku ze všech stran včetně těch vnitřních. Fashion week letos v Londýně představil virtuální módní přehlídku, které se návštěvníci účastnili pomocí 3D brýlí. Existují aplikace, díky nimž si uživatelé přímo sami na sobě mohou vyzkoušet oblečení nebo účesy. Dokonce i sami návrháři využívají virtuálních hologramů k testování oděvů a k prezentacím. Náplní dnešních dní je tedy soutěž o to, kdo tyto možnosti nejlépe využije.
Projekt Mission, vyhledávač vaší oblíbené módy
Každý jistě zažil situaci, kdy na ulici viděl na cizím člověku krásné kalhoty, kabát nebo boty. Ale jak zjistit, kde danou věc dotyčný koupil? K tomu poslouží nově připravovaný projekt Mission, který behaviorálně vyhledává vhodné zboží. Nakupující zadá přesný popis, jakou věc shání, a systém najde vhodné prodejce, jejichž zboží nejlépe odpovídá poptávce. Zákazník nemusí složitě procházet obchody a prodejcům se zvětší šance na nárůst zákazníků.
Centrum nejlepšího vintage zboží v The pasta haters
Švédský internetový obchod nabízí to nejlepší ze světové vintage módy. Na hlavní stránce nabízí automatický carousel promující aktuální trendy. Filtrovat se dá podle parametrů, typu oděvu nebo značky, které mají stránku upravenou do vlastního stylu.
Během Web Summitu se v kavárnách mezi stánky neustále lidé bavili o zážitcích, jiní se rovnou bez váhání domlouvali na spolupráci nebo zkoumali v aplikaci nadcházející program. Přestože na několika přednáškách byl naprostý nedostatek místa, posluchači se nenechali odradit a neustále fotili, natáčeli a zapisovali si poznámky. U stánků a na workshopech diskutovali a testovali novinky. Každý si nepochybně odnesl plno inspirace a podnětů nebo nových zákazníků. Po skončení akce se po 4 dnech shonu Lisabon vrátil do svého poklidného života.